Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak vytrhnout řadicí páku - Tankový prapor

Řvoucí motor tanku T-55 byl ve vysokých otáčkách a desátník, který byl instruktorem řízení řval do "krkafonu" - mikrofonu na krku : " Kopni tam trojku ! " Ve sluchátkách přilby jsem sice jeho radu  slyšel, ale převodovka v tanku, který měl 36 tun vůbec nereagovala. Řadicí páka se ani nehnula. Ubral jsem plyn, aby motor tolik nenaříkal. Měl jsem sice v rukou dost velkou sílu a vážil jsem kolem devadesáti kilo, ale rychlost mi nešla vyřadit. Další řvaní do sluchátek :"Kopni do řadicí páky nohou a na spojku se vykašli. " Zkusil jsem to a opravdu "jemná mechanika" ruské techniky zareagovala. Kopanec  těžkou vojenskou botou do vzdorující páky pomohl. Tank zrychlil a úspěšně jsme projeli hlubokými kolejemi tankodromu. Na konci cvičné jízdy mi vynadal podplukovník přezdívaný "Kečup". Jeho rudě zbarvená tvář i zarudlá pleš zpocená letním vedrem na mne poštěkávala "Absolvente vy jste porazil dva sloupy na dráááze !" Lehce jsem oponoval, že silné kmeny stromů  zapuštěné  do země už byly napůl vyvrácené  dříve. Zavrčel :" Mě neukecáte. Večer to budete opravovat s těma expertama co to taky převorali." Měl pravdu. Těžký tank  v pohybu  vyvracel  a lámal stromy jako sirky. V kabině za jízdy ani nebylo cítit, že bok tanku něco porazil.

Zelená škodovka v autoškole

Dvanáctiválec tanku a čtyřválec v autoškole

Po letním soustředění vojenské katedry v Týně nad Vltavou jsem o prázdninách v Praze začal autoškolu v lehkém voze Škoda 120. Na cvičných jízdách jsem zjistil, že osobní auto se chová za jízdy úplně jinak než tank. Byl to jen benzinový čtyřválec oproti dunivému naftovému dvanáctiválci. Řazení na trenažéru i v autě bylo úplně jiné. Hlavně tyč řadicí páky ve škodovce byla z velmi tenké ocelové kulatiny.

Chtěl jsem se rozjet na jedničku, ale opřel jsem se do řadicí páky jak jsem byl zvyklý v tanku. Instruktor autoškoly se vyděsil, protože jsem řadicí páku lehce ohnul k sobě téměř až k volantu. Zaječel :" Chlape co to děláte. Vždyť to zlomíte. To není traktor !"  Suše jsem syknul :" Teď jsem jezdil čtyři týdny s tankem na cvičení." Obrátil jen oči v sloup. Řadicí páka byla z kvalitní pružné oceli a poslušně se narovnala do původní polohy. Pak už jsem si dával pozor a převodovku jsem nezničil, protože jsem do řadicí páky nekopal.

Dnes jsem rád, že proběhl 17.listopad 1989 a můj syn už  na vysoké škole nemusel navštěvovat vojenskou katedru a nemusel na povinnou vojenskou službu. Dnes večer se ve 20:30 na jedné komerční televizní stanici opakuje film "Tankový prapor", který skutečně vystihuje situace na vojenské službě, i když tomu mnoho lidí nevěří. Zvláště ne ženy. Ale my chlapi si to občas rádi připomeneme.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Štorch | středa 17.11.2010 19:05 | karma článku: 22,43 | přečteno: 3787x
  • Další články autora

Miroslav Štorch

Chceme v Česku domobranu ?

Zrušení některých hraničních kontrol v Evropě způsobilo opravdu volný pohyb osob a zboží. Za zboží můžeme považovat ale i drogy, zbraně. A bohužel kvete i obchod s lidmi. Touha EU po zisku je větší, než potřeba pocitu bezpečí.

17.11.2016 v 19:40 | Karma: 19,51 | Přečteno: 388x | Diskuse| Společnost

Miroslav Štorch

Porazí dnes Plíšková opět světovou jedničku ?

V semifinále US Open sesadila Karolína Plíšková dlouholetou světovou jedničku Serenu Williams a dnes ve finále ji čeká nová světová jednička Angelique Kerber z Německa. Karolína jí na trůn pomohla a hned dnes ji může porazit.Věřme

10.9.2016 v 20:37 | Karma: 21,34 | Přečteno: 614x | Diskuse| Sport

Miroslav Štorch

Můj první kilometr v roce 1967

Kdysi dávno před půlstoletím si děti nehrály doma na počítačích a tabletech, ale hodně běhaly venku s kamarády. Kluci lezli po stromech, hráli fotbal na každém plácku, kde bylo místo. Nebo s hokejkami proháněli tenisové míčky.

30.8.2016 v 15:46 | Karma: 21,02 | Přečteno: 495x | Diskuse| Letní běh

Miroslav Štorch

Televizní perličky na OH v Riu

Těšili jsme se doma na kvalitní přenosy z OH 2016 v HD rozlišení na dvou vysílacích kanálech a osmi streamech na webu České televize. Bohužel v některých případech šlo o rozhlasové zprávy ze soutěží, které nebyly přímo přenášeny.

22.8.2016 v 21:46 | Karma: 25,27 | Přečteno: 3562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Štorch

Česká pošta mne štve.

Od letošního 1.května Česká pošta opět zdražila po třech letech o 23% známky na dopisy, pohlednice na 16 Kč , doporučené dopisy z 34 Kč na 38 Kč (o 11,7%). Úroveň služeb se ale podstatně zhoršuje. Mám dost nepříjemných zkušeností.

8.5.2016 v 20:12 | Karma: 34,10 | Přečteno: 2136x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  19:43

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padají i kroupy. Hasiči hlásí desítky...

Hamás souhlasil s návrhem na příměří. Může jít o lest, píší v Izraeli

6. května 2024  18:56,  aktualizováno  19:41

Radikální palestinské hnutí Hamás v pondělí večer přistoupilo na návrh dohody o příměří s Izraelem,...

Odboráře popudila ODS. Odešli z jednání s vládou a plánují velký protest

6. května 2024  17:48,  aktualizováno  18:42

Vztahy mezi vládou a odbory jsou na bodu mrazu. Zástupci odborové centrály ČMKOS v pondělí...

Putin je vrah, vítal protest motorkáře u hrobů sovětských vojáků v Praze

6. května 2024,  aktualizováno  18:41

Motorkáři z Night Wolves MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, přijeli v...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...